האזינו: "סיקריקים, בריונים ומתגרים אלימים: אין עוד מקום להתפלל חוץ מהר הבית"?

    ישראל פריי 4 Comment on האזינו: "סיקריקים, בריונים ומתגרים אלימים: אין עוד מקום להתפלל חוץ מהר הבית"?
    10:26
    05.05.24
    נתי קאליש No Comments on מרן הגרמ"ה הירש: "עד ל"ג בעומר הפסקת אש משני הצדדים"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    הפיגוע והמהומות בירושלים מפנים זרקור לעבר המתרחש בהר הבית, כשבתנועות המקדש מנסים בשנתיים להביא לשינוי הריבונות בהר, ומגבירים את קצב העלייה אליו, ומנגד, ערביי ירושלים מתרצים את המהומות הרצחניות שלהם בפגיעה במקום הקדוש להם. שיח מרתק בנושא העלייה להר הבית התקיים הערב במהדורה המרכזית של 'קול חי' בין רבה של "הר חומה" הרב אייל עמרמי, לבין הרב אבי גיסר רבה של עופרה.

    הרב אייל עמרמי: "אמנם בנינו כאן מדינה יפה, אבל אנחנו עדיין נמצאים בגלות. לכל אדם ירא שמיים יש תלמוד בבלי, פיתחו במסכת גיטין דף מ"ז ותראו, תמיד היו סיקריקים, מחפשים קרבות והתגרות. יש מושג של ביריונות, בתוך הדתיות, שרוצים לפעול בכוח הזרוע ובמדיניות של 'כחי ועוצם ידי'. מגדלים דורות על תנועת האגרוף, מעולם לא היה כזאת בעם ישראל, העם היהודי תמיד הושיט את ידו לשלום. לא זו הדרך, אנחנו צריכים להתנהג כמו בגלות. הרב שך, הרב עובדיה והרב אליהו זכר צדיקים לברכה חינכו אותנו לא להתחכך בערבים".

    הרב אבי גיסר: יש כאן ויכוח רעיוני ששורשיו ניטעו לפני כ-100 שנה. צריך לזכור שמי שהיה נגד הפעלת הכוח ובעד השיטה הגלותית, היה גם נגד מדינת ישראל. הקמנו ב"ה מדינה, אי אפשר להקים מדינה רק בדיבורים ובכוח הפה. זה דורש הפעלת הריבונות והשמירה על ביטחונה". הרב גיסר טען בתוקף כי ההיתר של הרבנים לעלייה להר, לא אחראי להכשלת העולים שאינם שומרי תורה שאינם עולים בטהרה. "העובדות הם שונות. דווקא בשנים שהיה שקט, היו עולים תיירים רבים בלי טהרה וטבילה. זה היה חלק אינטגרלי ממסלולי המטיילים בירושלים, דווקא היום שזה כרוך במסירות נפש, שאפשר להתווכח עליה, אין כמעט חילונים".

    הוא הזכיר את הרבנים המתירים את העלייה ביניהם הרב דב ליאור, ואמר "לדעת הרמב"ם, יש מצוות עשה לבנות את הבית, "ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם" הינה מצוות עשה שלא פסקה, הרמב"ם לא סבר שזה בירידה מהשמיים, אלא שזה בידינו. אמת שצריך להיזהר, אין מי שלא חושב שהעלייה ע"י הרבנים באה בשימת לב והקפדה הלכתית ובזהירות של קדושה".

    בלהט הדברים הטיח הרב עמרמי דברים קשים ברב גיסר: "תפסיקו את מעשיכם, כל גדולי ישראל אסרו את העלייה. החזון איש פסק שזה ספק כרת, מישהו יכול להשתוות אליו בקדושתו וטהרתו? אתם משתמשים בתורה כדי להתנגח ולהתלהם, הרי זה כמו איסורי יום כיפור, אתם לא מפחדים ?! חסר לכם מקומות להתפלל בהם ?!".

    הרב עמרמי ציטט את חז"ל: "הקב"ה השביע, לפי דברי הגמרא, אתיר את דמכם כצביים וכאיילים אם תעלו בחומה, 'רב לכם סב את ההר הזה', 'אם ראיתם עשיו שהשעה משחקת לו, הצפינו עצמכם'. הוא תיאר את רבי ישראל מסלנט שהסביר לגוי ששאל אותו, כי דווקא בחג הפסח, כשיהודי יושב כמו בן מלך, מסב בדרך בן חורין, או אז שואל הבן "מה נשתנה", כי המהות של יהודי היא הרכנת הראש, והחיים התלושים".

    הרב גיסר ניסה למרות התוקפנות לפרוס את עמדתו: "מרן הרב קוק, מי שהחזון אי"ש קם לקראתו, דיבר על אתחלתא דגאולה, ובנו כבר דיבר על הגאולה עצמה. רבי מאיר שמחה, הכהן הגדול ממינסק אמר לפני 100 שנה בזה הלשון: 'סר פחד השבועות'. אנחנו לא בגלות אלא דור של גאולה. מוטל עלינו להודות להשי"ת על כל הטוב שזכינו לו ולא להתכחש. מי שאומר ההתקבצות של 6 מיליון יהודים ובניית המקום היפהיפה הזה עדיין בכלל בגדר גלות, הרי שלדעתי הוא כופר בטובתו של הקב"ה, מדאורייתא ומדרבנן".



    4 תגובות

    מיין תגובות
    1. 4

      ראיתם יש למזרחי מצוה חדשה לעלות להר הבית ומי שלא הוא כופר
      אם משהו יכול להמליץ על טיפול (עדיף בכדורים).

    2. 3

      כאב לי מאוד לשמוע את הוויכוח הזה,
      היה בו הרבה חוסר כבוד של הרב עמרמי לרב אבי גיסר,
      מותר לחלוק אבל לזלזל אסור והוא מתוך להט הדברים זלזל,
      שמעתי את הוויכוח בחי תוך כדי נסיעה וממש הכעיסו אותי הדברים.
      איני נמנה על הציבור הד"ל וגם לא על הציבור החרדי,
      עברתי בשניהם במסעי בעולם אך בשניה לא התעכבתי יותר מידי,
      דבר אחד אני חייב לומר "הרב שך, הרב חיים קנייבסקי, הרב שמואל אוירבך, הרב שטינמן, הרב אלישיב ועוד רבנים ענקי עולם בציבור החרדי, או יותר נכון ענקי עולם בלי שייכות לאף אחד כי התורה גם של ה"מזרוחניקים" מעולם לא דברו בצורה כזו לרבנים, כן היו מחלוקות ואף חריפות מאוד כמו מחלוקתם של הרה"ג מנחם שך זצ"ל והרבי מלובוויטש זצ"ל אבל שם זה היה סיפור שונה לגמרי כל הוויכוח המחלוקת ביניהם הייתה מאוד חריפה ועמוקה ולא מפגש רדיופוני חולף שבו עושים תחרות מי משמיץ יותר את הציבור השני.
      יש דעות לכאן ויש דעות לכאן ובניגוד למה שאמר הרב עמרמי יש הרבה פנים לתורה הרבה דרכים ללמוד אותה והמון מחלוקות בתורה וישנם דעות כמו בשבת שאלו מחמירים יותר ואלו פחות ובעוד הרבה נושאים, כמו כן גם בנידון דידן יש כמה שיטות וצריך לכבד את השני לא בגלל שהוא חושב כמוני אלא בגלל שיש לו דעה משל עצמו… מותר לא להסכים אבל אסןר לזלזל.
      ועוד דבר בניגוד לדברי הרב עמרמי אני אישית ועוד רבים כמוני מתייעצים גם בענייני רפואה וכדו'…

      בקיצור אני מוחה על בזיון תלמיד חכם מעל גלי הרדיו שלכם וזו לא הפעם הראשונה.

    3. 2

      פושע ישראל מי שעולה להר הבית תפסיקו מיזרוחניקים טיפשים אתם מנהלים פרובוקציות עם הערבים אתם אחראים לכל הפיגועים הללו אנחנו בגלות אין לכם שכל להבין אין לי שום דבר נגד המזרוחניקים מעריץ כל אחד חוץ מאלה שעולים להר הבית הרוצחים האלו אני נגדם בכל הכח

    4. 1

      מגיב 2 כשכתב את התגובה היה הפוך על הראש מותר למחות בכזה דבר